DIY: Enveloppen maken!

Een van mijn favoriete bezigheden van de afgelopen tijd is het maken van enveloppen. Ik zag het eens op het internet en dacht: dat kan ik ook! En ja, zo ben ik verslaafd geraakt aan het maken van deze prachtwerkjes. Het is helemaal leuk om op te sturen. Ik heb een penvriendin waar ik deze mooie verpakkingen aan toestuur, maar je kan het natuurlijk ook gebruiken als cadeau enveloppe met wat geld voor een verjaardag! Nieuwsgierig geworden hoe je dit zelf kan maken? Lees dan gauw verder šŸ™‚

Om te beginnen pak je een aantal tijdschriften met dikke bladzijden en mooie afbeeldingen, lijm, een schaar, een grijs potlood, een karton/stevig papier zonder opdruk en evt. wat washi-tape. Je kan een enveloppe erbij houden om te zien welke vorm je wil gebruiken.

Hierna zoek je uit de tijdschriften verschillende mooie (hele) afbeeldingen uit. Dit kunnen posters zijn op a4 formaat, maar ook teksten zijn erg leuk om te gebruiken.

Hierna maak je een enveloppe-mal. Dit kan je doen door een bestaande enveloppe uit te vouwen en over te nemen op stevig karton. Mijn enveloppe paste niet op het a4-formaat van de bladzijden, dus heb ik een eigen mal ontworpen. Als jullie willen kan ik deze op het internet zetten, zodat je dit formaat zelf kan gebruiken. Laat het me weten ;)!

Als je de mal klaar hebt, trek je deze over aan de achterkant (!!!) van de afbeelding die je erop wil hebben. Hierdoor zie je aan de “mooie” kant de grijze potloodstrepen niet :).

Als je er een aantal hebt overgetrokken, kan je beginnen met het uitknippen. Als het goed is zien ze er dan ongeveer zo uit:

Op de foto hierboven zie je de “mooie” kant van de afbeelding. Deze gaan we gebruiken als buitenkant van de enveloppe, dus wat je ziet. Je draait daarom de lelijke kant naar boven, zodat je de flappen naar binnen kan vouwen. Begin eerst met de zijflappen, daarna met de langste flap en als laatste de korte flap die overblijft. Nu kan je op de twee zijflappen (die gelijk aan elkaar zijn) een beetje pritt-stift smeren. Plak nu de lange flap hier tegen aan en wrijf het voorzichtig aan. Laat de korte flap loszitten. Dit is je ingang om je brief in de enveloppe te doen.

Als het goed is, ziet je enveloppe er dan zo uit, zie hierboven. Nu kan je verder werken aan een mooi etiket voor op de voorkant of je gaat verder met de andere afbeeldingen. Zo ontstaat er een prachtige verzameling enveloppen! Een leuke hobby, leuk om weg te geven, maar een feest om te krijgen :)!

TIP:
Heb je misschien nog oude atlassen, schoolboeken etc? Dan kan je deze ook gebruiken. Dit papier is bij uitstek geschikt voor enveloppen en geeft ook nog eens een interessante touch aan je enveloppe! Veel plezier šŸ™‚

Geef een reactie

