Spelenderwijs tafels leren!

IMG_7789In het onderwijs zit je regelmatig met de vraag: ‘Hoe kan ik de kinderen zover krijgen dat ze het maken en leren van onderwerpen op school leuk gaan vinden?’. Sinds een tijdje heb ik mij aangemeld als lid bij Pinterest. Op deze website kan je online allerlei ideeën spuien en verzamelen en op eigen prikborden ‘pinnen’. Heel veel inspiratie dus… vooral Amerikaanse inspiratie. Dit deed mij vermoeden dat er in Nederland maar weinig leuke tools zijn om in te zetten die de kinderen uitnodigen nog meer te willen leren en kunnen en dus de intrinsieke motivatie aan te wakkeren. Daarom heb ik deze Tafel-oefenmap gemaakt. Hang hem op in de klas, op de gang of een andere plek waar kinderen goed bij kunnen. Zodra ze klaar zijn met hun werk kunnen ze in tweetallen tafels oefenen. Op de voorkant staat de som, op de achterkant staat het antwoord. Zo kunnen ze elkaar overhoren en zijn ze actief met het automatiseren van de tafels bezig.
Wil je weten hoe deze Tafel-oefenmap (een leukere naam mag je me altijd tippen Knipogende emoticon) maakt? Lees dan gauw verder!

Benodigdheden:

  • Gekleurd papier (A4)
  • Lamineervellen
  • Lamineerapparaat
  • Paperclips (groot)
  • Plastic badkamerhangertjes
  • Zwarte permanente stift
  • Touw of lint
  • Multomap
  • Schaar of snijmachine
  • Meetlint of liniaal
  • Perforator

Stap 1:
In de eerste stap maak je de flitskaarten. Dit doe je als volgt. Lamineer 2 gekleurde vellen papier per tafel. De tafels die we vandaag maken gaan tot en met tafel 10, dus je hebt 20 vellen gekleurd papier nodig. Handig is om per tafel een eigen kleur te gebruiken. Op die manier houd je het overzichtelijk.

IMG_7781

Stap 2:
In stap twee meet je bij elk gelamineerd vel de volgende maten af. Bij de breedte meet je 10,7 cm. Zet hier een streepje. Knip of snijd nu het vel doormidden op deze lijn. Je hebt nu twee dezelfde grootte vellen. Vervolgens meet je weer in de breedte vier keer 7,5 cm af en zet je zo weer een streepje. Ook deze snijdt je op de juiste plekken door midden. Je gaat dit doen bij alle vellen. Vervolgens maak je stapels van elke kleur. Deze kaartjes gaan we gebruiken bij stap 3.
IMG_7785

Stap 3:
Nu gaan we de tafels op de kaartjes schrijven. Op één kant schrijf je groot de som op, bijv. 0 x 1, 1×1 of 1×2 bij de tafel van 1. Op de achterkant van één som bijv. die van 0 x 1, schrijf je nogmaals de som, maar nu in het klein. Daaronder schrijf je het antwoord groot op. Zo kunnen de kinderen om beurten de som oplezen en het antwoord geven. De ander kan controleren of dit goed is. Of wanneer een leerling het spel alleen doet, kan hij ook zelf controleren of hij de som goed heeft beantwoord.

Stap 4
Perforeer in het linkerhoekje van een stapel van een tafel een gaatje en doe er een paperclip doorheen. Zo blijven de kaarten goed bij elkaar en kan je ze ook gemakkelijk bewegen, zodat het flitsen snel kan verlopen.

Stap 5:
Maak nu de plastic badkamerhangertjes vast aan de multomap, verdeel deze haakjes zo dat de kaarten elkaar net niet overlappen. Zo is zichtbaar waar elke tafel hangt. Plaats ook twee hangers aan de buitenkant van de map (ondersteboven), zodat je hier het lint of touw aan kan vastmaken en de map kunt ophangen aan de muur.

Stap 6:
Hang nu de kaarten aan de haakjes in chronologische volgorde en hang de map op.

Veel plezier met het oefenen van de tafels! Glimlach

PS. Laat je weten hoe het is gegaan en of er veel gebruik van wordt gemaakt in de klas?

IMG_7789

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s